Jumaat, 19 Mac 2010

Crows Zero II

UMP sedang di musim peperiksaan akhir, otak-otak siswa langsungnya harus berada di prestasi puncak bergelombang Beta.

Menurut Herbert Krugman (1969) aktiviti menonton TV (atau sendiri ku borong menonton filem di PC) boleh merendahkan gelombang otak kepada gelombang Alfa.
Ini mungkin menjelaskan kebingunganku: bagaimana di separa sedar tanganku membawa tetikus menghampiri folder movies, double click, Crows Zero II, dan double click.
Otakku mahu bergelombang alfa.
Crows Zero II
Pada yang belum menonton sequel pertama, Crows Zero menceritakan sekolah lelaki Suzuran, sekolah gangster tanpa sekilas bayangan pendidikan dan buku teksnya adalah buku lima: pukul, dan sepak terajang, pukul dan sepak terajang.
.
Serba ringkasnya,anda akan melihat make-up pelakon kebanyakan masa: lebam-lebam, luka dan calar, kostum pakaian pula: rabak, koyak dan kelihatan berdarah sana sini.
Jika sequel pertama memaparkan Genji (seorang anak kepada kepala Yakuza) mendaftar ke sekolah Suzuran dan usahanya menguasai sekolah gangster terkemuka itu.
Crows Zero II menceritakan pula pertembungan Suzuran dan sebuah lagi sekolah yang silibus utamanya juga adalah gaduh dan bertumbuk iaitu Housen.
Housen dan Suzuran sudah lama bermusuh atas satu insiden pembunuhan dalam pergaduhan (syarat bergaduh sebenarnya adalah tidak boleh membunuh).
.
Luka lama kembali berdarah angkara sikap terburu-buru Genji yang kini mengepalai Suzuran tanpa beliau sedari melanggari perjanjian gencatan buku lima antara Housen dan Suzuran.
Kemuncak filem ini adalah di babak pertarungan antara ketua Suzuran dan Housen- Takuya Genji dan Narumi Taiga di bumbung sekolah.
Tragedi lama hampir berulang kembali apabila Taiga di ambang kekalahan dan seorang pengikut rendah, Washio cuba menikam Genji dengan pisau belati.
.
Namun Washio sempat dihalang oleh Makio dan Taiga sendiri.
Taiga dan Genji terus bertarung secara adil.
Dalam kepala aku membayangkan pertembungan sekolah Housen dan Suzuran umpama simbolik pertembungan antara sekolah pemikiran. Dua sekolah pemikiran yang berkelahi tapi asas bangunan sekolah yang didirikan sudah lama runtuh, yang dipertahankan cuma jasad bangunan yang mati tanpa nilai-nilai budi yang dijunjung.
.
Sebaliknya terulung, terkuat dan superioriti yang menjadi frasa major kamus hala tuju penuntut Suzuran dan Housen.
Sejarah pernah mencatatkan perkelahian antara agamawan kaum muda dan kaum tua. Kini seperti Housen dan Suzuran riak-riak luka lama untuk kembali berdarah di tanah air kian terasa.
Ramai yang kurang selesa dengan Dr. Asri , namun seperti Crows Zero ada watak Taiga dan Genji, biarkan kepala dengan kepala. Tidak wajar kita beremosi Washio, langsung dengan apa cara cuba memenangkan hati sendiri.
.
Suatu masa dahulu Shih Huang Ti, demi kekuasaan dan kepentingan memerangi pemikiran confusius, buku-buku dan kitab-kitabnya langsung dibakar justeru mempertahankan status quonya sebagai maharaja.
Berbeza namanya agamawan, khilafnya rahmat, sengketanya murni, kata terkandung budi, debat bepekerti. Tanpa perlu disorak-sorak jiwanya, ilmu tercanang bertujuan membawa diri mendekati kebenaran mendekati Tuhan.
.
Alamak terjauh sudah,nak tahu lebih lanjut lihat lah sendiri,
sekarang aku menunggu yang ke3. . .

Tiada ulasan: